Slechts 10% van de bus- en tramhaltes in Vlaanderen is toegankelijk voor personen met een handicap. KVG-Vorming spoort de wegbeheerders aan om dringend werk te maken van meer toegankelijke haltes.
Vandaag maakt De Lijn de toegankelijkheidsinformatie in verband met bus- en tramhaltes publiek. Via halteborden en de website van De Lijn kunnen gebruikers van het openbaar vervoer voortaan zelf achterhalen of een halte toegankelijk is voor personen met een mobiele of visuele beperking.
KVG-Vorming juicht dit initiatief van de Vlaamse Vervoermaatschappij toe. Het is voor personen met een handicap een stap in de goede richting dat ze zelf de toegankelijkheid van de haltes in hun buurt kunnen checken. Toch wacht de reiziger met een handicap vooral een grote teleurstelling. Slechts 10% van de Vlaamse haltes blijkt toegankelijk. Een ronduit schokkend cijfer voor een welvarende regio als Vlaanderen anno 2017.
Daarom roept KVG-Vorming de gemeenten, provincies en het Vlaams Gewest op om deze bedroevende situatie dringend aan te pakken. Als wegbeheerders zijn zij immers bevoegd voor de haltes langs hun wegen. Van gemeentebesturen vragen we het engagement om jaarlijks minstens één halte (en voor grotere gemeenten en steden: een veelvoud daarvan) op hun grondgebied toegankelijk te maken. Prioritair daarbij zijn voor KVG-Vorming de haltes die vaak worden gebruikt door mensen met een handicap, haltes die sowieso worden heraangelegd (in het kader van wegenwerken) en haltes die passen binnen het MML-project van De Lijn.
In de media:
VTM: Handicap? Bushaltes amper aangepast
Knack: Handicap? Bushaltes amper aangepast
Het Laatste Nieuws: De Lijn: “Rolstoelgebruikers moeten net als iedereen een rit kunnen maken wanneer ze zelf willen.” Merendeel haltes echter niet aangepast
Geef een reactie